المان‌های لوکس

گچ کاري

گچ کاري

  گچ بري يکي از هنرهاي زيبايي است که در معماري و دکوراسيون داخلي به کار گرفته مي شود. گچ به دليل دارا بودن خاصيت چسبندگي و شکل پذيري، بهترين مصالح در زيباسازي ديوار و سقف مي باشد. قيمت مناسب، کاربرد ساده و رنگ پذيري از مولفه هايي است که موجب شده تا استفاده از گچ و گچبري در هنرهاي تزئيني جايگاه ويژه اي داشته باشد.

کاربرد اصلي گچ در ساختمان سازي، ايجاد سطحي صاف است که با اندود کردن ديوارهاي داخلي و سقف مي توان اين سطح صاف را ايجاد کرد. سطح گچکاري شده براي نقاشي و نماسازي داخلي مناسب مي باشد. هنرمندان گچکار، نقش برجسته هايي را با ايجاد حجم و کنده کاري روي گچ به وجود مي آورند که به گچبري معروف است. گچبري از هنرهايي است که از قرون گذشته در سراسر جهان انجام مي شده است.

امروزه از گچبري براي زيباسازي نماي دروني ساختمان ها، راه پله ها و فضاي عمومي، ايجاد نقش برجسته هاي ديواري و سقفي، معماري داخلي و زيباسازي بافت شهري استفاده مي شود. ويژگي اصلي گچکار دارا بودن مهارت و ذوق فراوان است. آميختگي هنر با فن در اين صنعت به خوبي نمايان است. ايجاد نقوش ظريف گل و برگ و طرح هاي هنري تنها از عهده يک متخصص در زمينه گچبري ساخته است

 

براي گچکاري نياز به ابزار پيچيده و گرانقيمتي نيست. دست هاي هنرمند گچکار با استفاده از ابزار ابتدايي و ساده مي تواند زيباترين نقش ها را ايجاد کند

 

انواع گچ بري در فضاي داخلي ساختمان

الف- طرح هاي زمينه اي و سطح

اين نوع طراحي بر روي سقف  و ديوار قابل اجرا است و يک سطح کلي را با نظمي خاص در بر مي گيرد. با استفاده از اين شيوه مي توان قاب هاي گچي را نيز بر روي ديوارهاي گچي ايجاد کرد که زيبايي خاصي دارند. طرح هاي تذهيب، مقرنس و اقسام گل هاي ريز و درشت به همراه طرح هاي درخواستي مشتري، قابل اجرا در طرح هاي زمينه اي مي باشد.

 

ب- طرح هاي حاشيه اي

اين شيوه گچبري اغلب در کناره و حاشيه سقف ها، گوشه هاي راه پله، کناره هاي راهرو و همه گوشه ها و زوايا اجرا مي شود. گچبري حاشيه يکي از پر طرفدارترين نوع گچبري است که در ساختمان انجام مي گيرد و بر زيبايي بنا مي افزايد.براي نمونه اجراي يک شاخه درخت مو با برگ ها و ميوه هاي برجسته براي حاشيه بسيار جلوه زيبايي دارد. گِره ، تذهيب ، چَنگ و چُدن و بسياري از نقوش سنتي و مدرن را مي توان براي امتداد در يک مسير و حاشيه در نظر گرفت. طرح هاي حاشيه اي را مي توان مزين به جملات زيبا نيز کرد و با برجسته سازي جلوه بيشتري به آن داد.

 

ج- طرح هاي خاص

 

اين نوع از گچ بري به صورت تکي و ويژه براي اماکن خاص سفارش داده مي شود. اغلب کار به صورت مجزا آماده شده و بر روي سازه نصب مي شود. بهترين مکان براي استفاده از اين طرح ها،سر در، ديوار بالاي شومينه، سر قاب و روي ستون ها مي باشد. تنوع در طرح هاي خاص بسيار زياد است. براي نمونه طراحي آرک آشپزخانه يک کار خاص و تک محسوب مي شود که مي توان با سبد ميوه يا انواع گل ها برجسته سازي را انجام داد. نمونه هايي از طرح هاي خاص را مي توان بر روي سقف ساختمان هاي لوکس و مدرن نيز ديد. اطراف منابع روشنايي سقفي با گچبري خاص برجسته سازي مي شود.

 

 

 

 

جمعه 13 بهمن 1396